Wednesday, December 9, 2009

Jenis Harimau


Harimau dikenal sebagai jenis kucing terbesar. Ada sembilan subspecies harimau dalam genus Panthera. Enam diantaranya masih hidup pada masa sekarang. Tiga subspecies harimau selebihnya telah dianggap punah secara resmi.

Subspecies yang masih hidup itu adalah
1. Harimau Indochina (Panthera tigris corbetti), terdapat di kawasan hutan hujan dan padang rumput Malaysia, Kamboja. Republik Rakyat Cina, Laos, Myanmar, Thailand dan Vietnam.
2. Harimau Bengal (Panthera tigris tigris), terdapat di kawasan hutan hujan dan padang rumput Bangladesh, Bhutan, Republik Rakyat Cina, India dan Nepal.
3. Harimau Cina Selatan (Panthera tigris amoyensis), tinggal di kawasan hutan hujan dan padang rumput tengah dan barat Republik Rakyat Cina.
4. Harimau Siberia (Panthera tigris altaica), atau juga dikenal sebagai Amur, Ussuri, Harimau Timur Laut Cina, atau Harimau Manchuria. Jenis ini tinggal di kawasan hutan hujan dan padang rumput Cina, Korea Utara dan Asia Tengah di Rusia.
5. Harimau Sumatera (Panthera tigris sumatrae), tinggal hanya di kepulauan Sumatera, Indonesia.
6. Harimau Malaya (Panthera tigris jacksoni), hanya ada di Semenanjung Malaysia.

Sementara itu jenis-jenis yang sudah punah adalah
1. Harimau Caspian (Panthera tigris virgata), yang telah punah sekitar tahun 1950-an. Dulunya hidup di kawasan hutan hujan dan padang rumput Afganistan, Iran, Mongolia, Turki dan kawasan Asia Tengah Russia.
2. Harimau Jawa (Panthera tigris sondaica), telah punah sekitar tahun 1972. Jenis ini hanya ditemukan di kawasan hutan hujan Pulau Jawa, Indonesia.
3. Harimau Bali (Panthera tigris balica), telah punah sekitar tahun 1937, dan hanya hidup di hutan hujan Pulau Bali, Indonesia.

Harimau adalah hewan nasional dari beberapa negara, walaupun disebut secara tidak resmi. Negara-negara itu antara lain Cina (bersama naga dan panda), Bangladesh (harimau bengal), India (harimau bengal), Malaysia, Nepal (harimau bengal), Korea Utara (harimau siberia), dan Korea Selatan.

No comments: